Сайт в режимі тестування та наповнення. Стара версія доступна за посиланням: old.shostka-rada.gov.ua

Олексій МАЗУРЕНКО: про стан надходження екологічних податків на Сумщині

25/11/21

З початку поточного року до спеціальних фондів місцевих бюджетів Сумської області надійшло 20 019,5 тис. гривень екологічного податку, який справляється за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (за винятком викидів в атмосферне повітря двоокису вуглецю), скиди забруднюючих речовин безпосередньо у водні об’єкти, розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах. Спеціальний фонд обласного бюджету отримав 10 919,7 тис. гривень, спеціальні фонди територіальних громад області – 9 099,8 тис. гривень, про це заступник начальника Головного управління  ДПС у Сумській області проінформував засоби масової інформації під час традиційного діалогу.

Кореспонденти задали посадовцю ряд актуальних та важливих питань, так як ефективне наповнення обласного екологічного фонду дасть можливість реалізувати на Сумщині потужні проєкти.

Як екологічні надходження змінилися за останній рік?

– Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження в середньому зросли на 13,4 відсотка, місцеві бюджети додатково отримали 2 366,2 тис. гривень Приріст надходжень досягнуто при незмінності ставок екологічного податку                    у 2020 та 2021 роках, зазначив Олексій Мазуренко.

Яка, на Вашу думку існує проблематика в питаннях збільшення надходжень екологічного податку?

В умовах економічної кризи та скорочення виробництва промислової продукції негативну роль  відіграє складний фінансовий стан ряду найкрупніших промислових підприємств Сумської області.

Чи впливає наявність/відсутність дозвільних документів на надходження екологічного податку?

Ні, наявність або відсутність дозвільних документів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря жодним чином не пов’язана з обчисленням податкових зобов’язань з екологічного податку. Наявність/відсутність дозвільних документів впливає лише на податкові зобов’язання з рентної плати за спеціальне використання води.

Які є проблемні питання справляння екологічного податку, який справляється за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах?

Відповідаючи на це питання, вважаю за необхідне акцентувати, що у значній кількості об’єднаних територіальних громад не визначені суб’єкти господарювання – виконавці послуг по вивезенню твердих побутових відходів та обслуговуванню відповідних звалищ.

Також не забезпечено підтримання в актуальному стані Реєстру місць видалення відходів (МВВ) у Сумській області, власниками більшості зареєстрованих місць видалення побутових відходів обліковуються органи місцевого самоврядування, ліквідовані в ході адміністративної реформи.

На жаль, не оновленими залишаються більшість паспортів місць видалення побутових відходів, відповідно їх дані не можна вважати достовірними та використовувати при визначенні податкових зобов’язань з екологічного податку.

Хочу звернути увагу, що у значної кількості населених пунктів області, навіть адміністративних центрів територіальних громад, не визначені їх межі, що створює ускладнення при визначенні податкових зобов’язань з екологічного податку.

Чинне податкове законодавство України, а саме пункти 246.4 та 246.5 статті 246 Податкового кодексу України, передбачає збільшення в 3 (три) рази відповідних ставок екологічного податку при розміщенні відходів на звалищах, які не забезпечують повного виключення забруднення атмосферного повітря або водних об’єктів та при розміщенні відходів в межах населеного пункту або на відстані менш як 3 км від таких меж.

Які все ж таки можливо вжити заходи щоб ситуація поступово змінювалася на краще?

По-перше хочу зазначити, що питання визначення рівня захищеності навколишнього середовища при розміщенні відходів знаходиться поза компетенцією державної податкової служби. Ці повноваження покладені на державну екологічну інспекцію.

З метою реалізації можливості контролю повноти оподаткування нами запропоновано державній екологічній інспекції при проведенні контрольних заходів щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища фіксувати в описовій частині акту перевірки обсяги викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення, скидів забруднюючих речовин у водні об’єкти та розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об’єктах.

Також при проведенні контрольних заходів необхідно залучати до перевірки показники податкових декларацій екологічного податку в частині відповідності задекларованих об’єктів оподаткування (обсягів викидів, скидів, розміщення) визначеним в ході контрольного заходу фактичним показникам.

Інформацію про результати проведених контрольних заходів доцільно доводити до відому Головного управління ДПС у Сумській області.

Пресслужба ГУ ДПС у Сумській області